منظومه شمسی










NOJUM

 
کهکشان راه شیری ، کهکشانی مارپیچی است که شامل حدود ۵۰۰ میلیارد ستاره است. این کهکشان حدود ۱۰ میلیارد سال پیش ، از یک ابر عظیم گاز و غبار تشکیل یافت . در قسمت مرکزی کهکشان راه شیری هسته‌ای کروی قرار دارد که ممکن است شامل یک حفره سیاه نیز باشد. هسته توسط گروهی از دنباله‌های مارپیچی در برگرفته شده است.

منظومه شمسی:
شکل گیری منظومه شمسی حدود 5 میلیارد سال پیش ، از ابری متشکل از گاز و غبار بین ستاره‌ای ، آغاز شد. جاذبه باعث انقباض ابر شده و کره متراکمی از گاز در مرکز ابر بوجود آورد. جاذبه همچنین باعث دوران هر چه سریعتر ابر شد. هنگام دوران، مواد موجود در ابر، پهن شده و حلقه ای به وجود آمد که نواحی متراکم مرکزی را در بر می گرفت. سرانجام در این ناحیه متراکم ، گرمای لازم برای وقوع واکنشهای هسته‌ای فراهم گشت و بدین ترتیب ، ستاره خورشید بوجود آمد. اعضای کوچکتر منظومه شمسی از مواد موجود در این حلقه بوجود آمدند. :

 

اجرام موجود در منظومه شمسی:

 

خورشید:
خورشید ستاره ی منظومه ی شمسی است که ۱۵۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد. حدود ۶/۴ میلیارد سال عمر دارد. هر ۴/ ۲۷ روز یک بار به دور خود می چرخد. قطر آن نزدیک به ۴/۱ میلیون کیلو کتر است یعنی ۱۰۹ برابر قطر زمین (یک میلیون کره ی زمین می تواند در آن جای گیرد.)! خورشید بیشتر از گازهیدروژن تشکیل شده است این گاز ذخیره ی سوخت خورشید است به تدریج در طی بیش از میلیارد ها سال هیدروژن مصرف می شود و از بین می رود دانشمندان حساب کرده اند که خورشید تاکنون کمتر از نیمی از سوخت های خود را سوزانده است.بر اثر سوختن این مواد انرژی فراوانی بوجود می آید که در سطح خورشید نزدیک به ۶۰۰۰ درجه و در مرکز آن حدود ۱۵۰۰۰درجه اندازه گیری شده است بر اثر این عمل خورشید مدام وزن کم می کند دانشمندان می گویند در هر ثانیه خورشید حدود 4 میلیون تن وزن کم می کند!
 

عطارد:
 
عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید است . و در میان روز از یک تنور داغ هم داغ تر است چون حدود ۳۵۰ درجه ی سانتیگراد حرارت دارد ولی به هنگام شب سرمای آن به حد منجمد کننده ای می رسد زیرا عطارد جو ندارد که بتواند گرما را حفظ کند. این کره ۵۸ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد . ۴۸۸۰ کیلومتر قطر دارد. قمر ندارد . جو ندارد . یک روز آن برابر با ۱۷۶ روز زمین است.

 

زهره:
زهره داغ ، طوفانی و پوشیده از ابر است . بطوری که دمای آن به ۴۸۰ درجه ی سانتیگراد می رسد که تقریباً ۵ برابر حرارت آبی است که دارد می جوشد زهره به این دلیل تا این حد داغ است که در ابر ضخیمی از گاز دی اکسید کربن پوشیده شده است و این ابر گرمای خورشید را مثل شیشه ی گلخانه محبوس می سازد.و جالب است بدانید که این کره ۱۰۸ کیلومتر با خورشید فاصله دارد . ۱۴۰/ ۱۲ کیلومتر قطر دارد . قمر ندارد جو آن عمدتاً از دی اکسید کربن تشکیل شده است . یک روز آن برابر با ۳/۸ سال زمین است.
 
 

زمین:
زمین تنها سیاره در منظومه ی شمسی است که در آن هوا و اقیانوس و حیات یافت می شود. این سیاره از ۷۰% آب تشکیل شده است . و دارای جو ی مطابق با زندگی موجودات در آن است . این سیاره دارای تنها یک قمر به نام ماه است که فاصله ی آن تا زمین ۳۴۸۴۰۰ کیلو متر است و ۳۴۷۶ کیلو متر قطر دارد .


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ماه:
ماه تنها قمر طبیعی زمین و تنها جرم آسمانی است که انسان بر روی آن حضور داشته است. ماه روشن ترین جرم در آسمان شب است اما نوری از خود تولید نمی کند در عوض نور خورشید را منعکس می کند. مانند زمین و دیگر اعضای منظومه شمسی، عمر ماه حدود ۶/۴ بیلیون سال می باشد.ماه از زمین بسیار کوچکتر است. میانگین شعاع ماه ۴/۱۷۳۷ کیلومتر ، حدود ۲۷ درصد شعاع زمین می باشد. جرم آن نیز از جرم زمین بسیار کمتر است. جرم زمین ۸۱ برابر جرم ماه می باشد. چگالی ماه حدود ۳۴/۳ گرم در هر سانتیمتر مکعب، تقریبا ۶۰ درصد چگالی زمین است.
علیرغم نیروی گرانش نسبتا ضعیف ماه، فاصله آن تا زمین به قدری کم است که باعث ایجاد جذر و مد در آبهای زمین می گردد. میانگین فاصله مرکز ماه تا مرکز زمین ۳۸۴.۴۶۷ کیلومتر است. این فاصله در حال افزایش است البته باسرعتی بسیار اندک. ماه در هر سال ۸/۳ سانتیمتر از زمین دورتر می شود.
 
 
 
مریخ:
مریخ یک دنیای سرد کویری است که حدود ۵۰۰۰۰۰۰ سیارک بین آن و مشتری کمربندی تشکیل داده اند. مریخ هوای اندکی دارد ، آب سطحی ندارد و سرمای آن بسیار زیاد است بطوری که حتی در تابستان درجه ی حرارتش به بالای صفر نمی رسد ولی بعید نیست که روزی گرمتر بوده باشد در این صورت شاید دارای آب بوده و حتی شکل های ساده ای از حیات هم در آن وجود داشته است. بد نیست بدانید که: مریخ ۲۲۸ کیلومتر با خورشید فاصله دارد . ۶۷۹۰ کیلومتر قطر دارد . دو قمر دارد . جو آن از گاز دی اکسید کربن تشکیل شده است . یک روز آن برابر با حدود ۵/۲۴ ساعت زمین است
 
 
مشتری:
مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است . و بزرگترین قمر را هم دارا می باشد (گانیمه) این قمر از عطارد هم بزرگتر است مشتری در مجموع ۱۶ قمر دارد . بد نیست بدانید که مشتری ۷۷۸ کیلومتر با خورشید فاصله دارد . ۱۴۲۸۰۰کیلومتر قطر دارد . جو آن از گازهای هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است . یک روز آن برابر با تقریباً ۱۰ ساعت زمین است.
 

 

زحل :

زحل درخشان ترین حلقه ها و بیشترین قمر را دارد در مجموع تعداد قمرهای زحل ۲۴ عدد می باشد جنس حلقه های اطراف زحل از ذرات یخ و غبار می باشد فاصله ی آن بیشتر از ۳۰۰ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد ۱۰۰۰۰۰کیلومتر قطر دارد . و یک روز آن کمتر از ۱۵ ساعت زمین است.

 

 

اورانوس:

اورانوس ۱۵ قمر و ۱۳ حلقه دارد. که حلقه های آن همانند زحل از جنس ذرات یخ و غبار می باشد این کره حدود ۳۷۴ میلیون کیلومتر با خورشید فاصله دارد ، حدود ۳۱۶ کیلومتر قطر دارد و جو خاصی ندارد همچنین یک روز آن برابر با۱۲ ساعت زمین است.

 

 

نپتون:
این سیاره ۵/۴ میلیارد کیلومتر با خورشید فاصله دارد . ۵۰۰۰۰ کیلومتر قطر دارد . ۸ قمر دارد جو آن از متان و گاز های دیگر تشکیل شده است . یک روز آن برابر با حدود ۱۶ ساعت زمین است

 

 
سیاره کوتوله:
سیاره کوتوله تعبیری است که اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی که مرجع رسمی برای نوآوردن زبان‌زدها و واژه های مربوط به اخترشناسی است به جرمی آسمانی اعطا کرده که در سامانه خورشیدی دارای چهار ویژگی های زیر است:

* در مداری به دور خورشید می گردد.
* دارای جرمی است که به آن قدرت جاذبه‌ای می دهد که باعث می شود شکل نسبتاً گرد و همسانی داشته باشد.
* اجرامی را که در همسایگی مدارش هستند تمیز نکرده است.
* قمر یک سیاره نیست.

 
پلوتو:
پلوتون دومین جسم برزگ شناخته‌شده در گروه سیاره‌های کوتوله است که از هنگام کشف در ۱۹۳۰ تا ۲۴ اوت ۲۰۰۶ نهمین سیاره سامانه خورشیدی بود. اما اکنون بنا بر تعریف نوین اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی یک سیاره کوتوله و همچنین به عنوان نمونه نخست از رده جدید اجرام فرا نپتونی به شمار می‌رود.
«پلوتون» گویش زبان فرانسه است و در زبان انگلیسی به آن «پلوتو» می‌گویند. و به علت دوری فراوان از خورشید گرمای بسیار اندکی به آن می رسد که دما تا منفی ۲۴۰ درجه سانتی گراد هم می رسد و همچنین جالب است بدانید: پلوتو ۹/۵ میلیارد کیلومتر با خورشید فاصله دارد. ۳۰۰۰ کیلومتر قطر دارد . یک قمر دارد . جو ناشناخته دارد . یک روز آن برابر با ۴/۶ روز زمین است.
 
http://mymarket.ir/pic/69526-plotu2.jpg

http://mymarket.ir/pic/14857-poor_pluto_mathias_pedersen.jpg
 
اریس:
اریس 136199 که پیشتر با نام(2003یو بی313) خوانده می شد، یک سیاره کوتوله است که در ۵ ژانویه سال ۲۰۰۵ یافته شد. کشف آن سر و صدای زیادی در مجامع علمی برپا کرد و یک نو واژه‌ی آزار دهنده و شاید مهیج را در ذهن‌ها به وجود آورد: سیاره‌ی دهم!
در این پویانمایی حرکت اریس را مشاهده می کنید.این سه عکس پیاپی در درازای سه ساعت گرفته شده که از کنار گذاشتن آن‌ها حرکت جسمی در بالا سمت چپ تصویر به دست آمده و اریس یافته شد.اریس (2003یو بی313) از پلوتون بزرگ‌تر بود و این دلیلی بود که یابندگان آن بر آن پا فشاری می‌کردند که این سیارک یک سیاره است. جرم سیاره هم ۲۷٪ بیشتر از پلوتون ارزیابی شد.
 
http://mymarket.ir/pic/68105-Eris1.jpg

http://mymarket.ir/pic/87689-21.gif

 

 
 
ستاره شناسان در مورد زمين شناسي و هواشناسي سيارات كاوش مي كنند. آنها همچنين رسيدگي خود را به كوچكترين اجسامي كه در منظومه ي شمسي ما هستند اختصاص مي دهند. مجمو عه هاي گوناگوني شامل ماهها(قمرها)،سياركها و ستارههاي دنباله دار.


در دوره هاي زماني يكسان ، جهان هاي ديگري كشف شدند كه بدور خورشيدهايشان در يك حركت دايره اي مي گردند.
بعضي از اين نمونه ها در پيشرفت مطالعه اي كه منجر به پيشگويي ما در مورد منظومه ي شمسي خود و كشف كردن منظومه هاي شمسي ديگر مي شود مهم هستند.
منظومه ي شمسي ما شامل چهار قسمت كوچك است. جهان صخره اي شامل (عطارد، زهره، زمين، مريخ) كه در مدارهاي دايره اي شكلي سريع و نزديك به خورشيد در حركتند(مي چرخند)
در بخشي دورتر چهار سياره ي گازي مشتري، زحل ، اورانوس و نپتون قرار گرفته اند. همه ي اينها از هسته ي سنگي كه از گاز و يخ احاطه شده است ساخته شده اند. اين غولهاي گازي داراي اتمسفر غليظ(ضخيم) و حلقه هاي دايره اي (حلقه هايي كه بصورت دايره وار دور سياره را فرا گرفته اند.) و خانواده اي از قمرهاي يخي هستند.
بين سيارات داخلي خاكي و سيارات غولي گازي بيروني يك كمربند از دهها هزار سياركهاي سنگي كه منبع و منشا شهاب سنگها هستند قرار دارند. كمربند سيارك هاي سنگي در لبه ي بيروني كمربند حيات منظومه قرار گرفته اند. نام اين كمربند كويي پر است كه يك باند پهن از شهاب ها(ستارگان دنباله دار)را بدور خورشيد پديد مي آورد.
سر چشمه ي دوره ي طولاني ستارههاي دنباله دار وابسته به موقعيت گودال عميقي كه داخل يا درون منظومه ي شمسي است. مدار همه ي سيارات بدور خورشيد در يك جهت يكسان و تقريبا مسطح است. خورشيد نيز خودش به آرامي در جهت يكسان بدور خودش مي چرخد.اين بخشي از حركت زاويه اي خورشيد است.سيارات و اجسام كمربند كويي پر باقيمانده ي سحابي خورشيدي و دايره اي چرخان از گاز و غبار هستند كه منظومه ي شمسي را در حدود 4.6 ميليارد سال پيش شكل دادند.


تكه هاي ابرهاي سرد كه به دنبال ستاره ي دنباله دار هستند هيچ گاه از ستاره هاي دنباله دار پيشي نمي گيرند و هيچ گاه به طرف سيارات از مسر خود منحرف نمي شوند، بلكه در يك جهت حركت مي كنند.
در ميان دوازده عدد از ماههاي منظومه ي شمسي ، هفت عدد از آنها بزرگ و برجسته اند. ماه زمين، چهار قمر گاليله اي از مشتري (آيو،اروپا،گانيمد،كاليستو)، تيتان از زحل و تريتون از نپتون.اين قمرها بيشتر از 2700 كيلومتر ضخامت دارند و آنها همگي از پلوتو بزرگترند. دو تا از آنها (گانيمد و تيتان) در حقيقت از بعضي از سيارات بزرگترند. عطارد و تيتان داراي يك اتمسفر متراكم(غليظ) هستند مانند زمين. ماه زمين خشك و بي آب و داراي سطح سنگي است. وقتيكه ماه زمين شكل گرفت گرماي استثنايي و بيش از حد باعث شد آب و عناصر بخار شدني ديگر بخار شوند تا شكل واقعي آن (شكل سنگلاخي) بوجود آيد.قلمرو قمرهاي غول پيكر سيارات بيروني بمراتب زياد از خورشيد دور است.وقتي كه بعضي از قمرها در بيرون منظومه ي شمسي حضور دارندبصورت جامد يخ زده هستند اما تعدادي از آنها با سايش و اصطكاكي كه از كشند متناوب حاصل از جسم جامد دور از آنها بوده است گرم شده بودند. اين ذخيره ي انرژي دروني به قدر كافي شديد هست تا فعاليت زمين شناسي اين قمرها را تحت تاثير قرار دهد.يك جهان منحصر به فرد در اروپا كوچكترين قمر از چهار قمر گاليله اي مشتري وجود دارد. نشامه ها (علامتها ) حاكي از وجود اقيانوسي عميق از آب مايع در زير يخ هاي قشر اروپا است،همچنين وجود آب مايع و انرژي در حال گردش و احتمال وجود حيات در اروپا وجود دارد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 1 / 9 / 1392برچسب:,ساعت 13:49 توسط علی |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت